رازهای سلامتی

سلامت باشید

رازهای سلامتی

سلامت باشید

مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی می‌تواند باعث بروز عوارضی از جمله کاتاراکت شود

شاید بسیاری از افراد ندانند مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی می‌تواند باعث بروز عوارضی از جمله کاتاراکت، آب سیاه، تغییر فلور طبیعی میکروبی چشم (‌میکروب‌های بی‌ضرری که به‌طور طبیعی در سطح چشم وجود دارد) و کاهش دفاع چشم در مقابل میکروب‌های بیماری‌زا و حساسیت شود.

اما دکتر ریاضی، اشک مصنوعی را از این قطره‌ها مستثنی کرده و می‌گوید: قطره‌هایی که به صورت اشک مصنوعی با نام‌های مختلف وجود دارد ـ در صورتی که با توصیه چشم‌پزشک استفاده شود ـ می‌تواند با کمترین عوارض مورد استفاده طولانی‌مدت قرار گیرد، ولی محلول‌هایی که برای شست‌وشوی چشم عرضه می‌شود در چشم‌های سالم استفاده چندانی ندارد و چشم سالم سیستم‌های حفاظتی و شست‌وشوی کاملی برای فرد دارد که بسیار موثر عمل می‌کند.

قطره نفازولین برای رفع سرخی چشم

با توجه به استفاده شایع بسیاری از افراد از قطره نفازولین برای رفع سرخی چشم، این سوال به ذهن می‌رسد استفاده خودسرانه از این قطره تا چه اندازه از سوی متخصصان چشم تائید می‌شود؟

دکتر ریاضی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که استفاده از قطره چشمی نفازولین برای درمان قرمزی چشم به‌طور کلی توصیه نمی‌شود، توضیح می‌دهد: استفاده از نفازولین می‌تواند باعث پوشیده شدن علائم بیماری و تشخیص دیرتر بیماری فرد شود. از سوی دیگر با گذشت زمان از میزان آثار آن کاسته می‌شود و تاثیری بر میزان قرمزی ندارد. به بیان دیگر، استفاده از آن باید با تائید چشم‌پزشک بوده و پس از بررسی چشم از نظر نوع بیماری چشمی انجام شود.