رازهای سلامتی

سلامت باشید

رازهای سلامتی

سلامت باشید

مالتیپل اپی فیزیال دیسپلازیا دارای طیفی از بی نظمیهای استخوانی می‌باشد

مالتیپل اپی فیزیال دیسپلازیا دارای طیفی از بی نظمیهای استخوانی می‌باشد که بیشتر عامل وراثتی غیرجنسی دارد بهرحال این بیماری یک فرم استخوانی غیر بازگشت غیر جنسی می‌باشد که مربوط به ژنهای همبسته شامل ATR3 COL9A2,COL9A3,COMP می‌باشد.

بچه‌های با MED دردهای مفصلی و خستگی را بعد از هر فعالیت بدنی تحمل می‌کنند. اشه‌های X بی نظمی استخوانی رانشان می‌دهد که بشتر در مفصل هیپ و زانو پدیدار می‌شود. راه رفتن اردک وار از علایم این بیماریست که پیشرفت می‌کند ستون فقرات سالم و نرمال هستند اما ممکن است دارای دفرمیتی باشند.

این بیماران در بزرگسالی قد و قامتی کوتاهتر از حالت طبیعی خود دارندو عضو(دست یا پا) کوتاهتری نسبت به تنه خود دارند. بیشتر اوقات دامنه حرکات در مفصل‌های بزرگ محدود می‌شوند خصوصا مفصل هیپ،ارنج وزانو حتی در انگشتان هم اتفاق می‌افتد. نشانه‌های ارتریت (ارتروز) خیلی زود در بزرگسالی شروع می‌شود.

بچه‌های MED دردهای مفصلی هیپ و زانو را تحمل می‌کنند اما بطور عادی در دستها و پاها و زانو و ستون فقرات دفرمیتی استخوان دارند.

تقریبا ۵۰در صد بچه‌های MED با ناهنجاریها متولد می‌شوند همانند پای کوتاه - لب شکری-انگشتانی با منحنی داخلی که مربوط به استخوانهای توسعه نیافته میباشد (ندرتا باد گوش هم دارند)

از ورزش های که مفاصل را بیش از حد درگیر میکنند اجتناب شود. ورزشهای همانند شنا و دچرخه سواری به شدت پیشنهاد میگردد. دوچرخه سواری برای بیمارانی که دارای شلی لیگامان هستنداجتناب شود. کاهش وزن به این بیماران توصیه میشود .

هرچند این بیماری درمان ندارد اما جراحی به کاهش علایم بیماری کمک می‌کند بهرحال جراحی همیشه مناسب و کارساز نیست.

کنترل آرتریت روماتوئیدبهترین درمان برای سندرم فلتی محسوب می‌شود

کنترل آرتریت روماتوئید، بهترین درمان برای سندرم فلتی محسوب می‌شود. بزرگی طحال (اسپلنومگالی) splenomegaly و نوتروپنی در بیشتر موارد به درمان‌های سرکوب کننده سیستم ایمنیImmunosuppressive therapy پاسخ نشان می‌دهند. این یافته‌ها نشان دهنده این واقعیت است که نشانگان فلتی یک بیماری با واسطه سیستم ایمنی است. در موارد شدید، برداشتن طحال ممکن است نوتروپنی را بهبود بخشد.